Festiwal:   Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti   ✦ Mimesis   ✦ Arte dei Suonatori   ✦ Maciej Straburzyński   ✦ Musica Graziosa  

Musica Graziosa

Musica Graziosa

 

Któż z nas nie zna „Czterech Pór Roku” Antonia Vivaldiego? Jest to do dziś najpopularniejsza i bardzo chętnie słuchana kompozycja tego twórcy, dzieło ponadczasowe. Cykl czterech koncertów uwielbiany pod każdą postacią, zostanie tym razem wykonany w nowatorskiej wersji na dwa instrumenty: skrzypce solo i klawesyn w roli orkiestry. Ta muzyka, będąca esencją włoskiego baroku, oczarowuje bogatą paletą muzycznych barw, pełną ekwilibrystycznych pochodów i emocji. Zachwyca nie tylko niezwykłą wirtuozerią, ale także zniewalającym kunsztem linii melodycznych oraz niebywałymi środkami wyrazu. Vivaldi jawi się jako doskonały „malarz natury”, bawiący się kolorami, kreujący terminologię muzyki programowej.

 

Paulina Tkaczyk-Cichoń

 

MUSICA GRAZIOSA: Aleksandra Owczarek – skrzypce barokowe, Paulina Tkaczyk-Cichoń – klawesyn.

 

PAULINA TKACZYK-CICHOŃ – klawesyn i flet traverso

Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka. Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie klawesynu prof. Bogumiły Gizbert-Studnickiej oraz Hochschule für Musik we Freiburgu w klasie klawesynu i pianoforte Prof. Roberta Hilla (dyplomy z wyróżnieniem). Ukończyła również studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Monachium w klasie klawesynu prof. Christine Schornsheim, uzyskując Dyplom Koncertowy. Studiowała także grę na flecie barokowym traverso u prof. Karla Kaisera oraz u prof. Michaela Schmidta-Casdorffa. Swoje umiejętności rozwijała na wielu mistrzowskich kursach klawesynowych i fletowych. Pracowała wtedy pod kierunkiem takich profesorów jak: H. Dreyfus, K. Gilbert, C. Tilney, B. van Asperen, R. Kohnen, J. Christensen, I. Wjuniski, W. Kłosiewicz, B. Kuijken, J. Ogg, R. Brown.

W 2003 roku zdobyła wyróżnienie na Konkursie Klawesynowym Wyższych Uczelni Niemieckich w Saarbrücken. Za szczególne osiągnięcia artystyczne otrzymała Nagrodę Edukacyjną Miasta Krakowa, trzykrotnie Stypendium Twórcze Miasta Krakowa, „Sapere Auso” Małopolskiej Fundacji Stypendialnej, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska”, Stypendium DAAD Deutscher Akademischer Austausch Dienst.

W 2002 roku założyła zespół „Cantica Sacra”, następnie „Musica Graziosa” oraz „Finesis Trio” w 2008 roku. Współpracuje również z wieloma zespołami polskimi i zagranicznymi.

Prowadzi kursy i wykłady poświęcone wykonawstwu muzyki dawnej. W obszarze jej zainteresowań repertuarowych znajduje się także muzyka współczesna. Koncertuje jako klawesynistka, pianistka i flecistka w kraju i za granicą. Brała udział w wielu prestiżowych festiwalach i koncertach w Polsce, Francji, Niemczech, Słowacji i Szwajcarii – były to między innymi: XXIX Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, XIII Ogólnopolski Festiwal „Tydzień Talentów w Tarnowie”, Tynieckie Recitale Organowe, Muzyka w Starym Klasztorze w Łodzi-Łagiewnikach, „Tempus Paschale” w Lublinie, Gliwicki Festiwal Bachowski, III Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, 32 Międzynarodowy Festiwal „Muzyka
w Starym Krakowie”, XIX Festiwal Muzyki Dawnej w Zamku Królewskim w Warszawie,
XI Międzynarodowy Festiwal Organowy w Zakopanem, XVI i XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Wolsztynie, „Letnie Podgórskie Koncerty” w Krakowie, VIII Festiwal „Muzyka na Szczytach”, XIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wasilkowie, Mikołowskie Dni Muzyki, V Międzynarodowy Festiwal „Polart”, Festiwal im. G. G. Gorczyckiego, XXIII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Jędrzejowie, koncerty w cyklu „Wieczory Wawelskie” oraz wielokrotnie w festiwalach: „Młodzi Artyści w Krakowie”, Dni Bachowskie, Festiwal de Musique Baroque d’Auvergne (Francja).

W swoim dorobku fonograficznym posiada cztery płyty:

  • debiutancką – solową płytę Ch. S. Binder: Sei Suonate per il Cembalo op.1 (DUX Recording Producers, 2014 r.), 
  • Amor Sacro Amor Profano (Ëvoe Records, 2015 r.) nagraną z Europejską Kameralną Orkiestrą Barokową „Il Giardino d’Amore”,
  • Słońce zaklęte w dźwiękach Hiszpanii i Włoch (MP-Studio, 2017 r.) zarejestrowaną przez zespół „Finesis Trio”, którego jest członkiem oraz
  • najnowszy krążek zawierający Sonaty i Divertimento na klawesyn i flet traverso Ch. S. Bindera (Agencja Artystyczna GAP, 2020 r.).

W czasie tego nagrania Paulina Tkaczyk wystąpiła w podwójnej roli, grając zarówno na klawesynie jak i flecie traverso. Towarzyszyły jej Bogumiła Gizbert-Studnicka (klawesyn) oraz Karolina Jesionek (flet traverso).

Ma na swoim koncie również pierwszą publikację książkową Stylistyczna różnorodność
w twórczości Christlieba Siegmunda Bindera na przykładzie zbioru Sonat Klawesynowych op. 1 – między barokiem a klasycyzmem
(Musica Iagellonica, 2017 r.).

http://www.paulinatkaczyk.pl/

 

ALEKSANDRA OWCZAREK – skrzypce

Swoją przygodę ze skrzypcami rozpoczęła wieku 5lat. Jest absolwentką studiów licencjackich Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie skrzypiec barokowych prof. Sirkki-Liisy Kaakinen-Pilch oraz drahab. Zbigniewa Pilcha. Obecnie kontynuuje studia magisterskie. W zakresie gry solowej oraz kameralnej szkoliła się pod o kiem m.in. Antoinette Lohmann, Bruno Cocset, Jorge Jimenez, Rycharda Myrona, Aureliusza Golińskiego oraz Piotra Chrupka. Występowała w orkiestrze Green Kore na festiwalu Przedsionek Raju. Wielokrotnie brała udział w Międzynarodowej Akademii Bachowskiej w Świdnicy organizowanej przez Capellę Cracoviensis i miała tam okazję wystąpić solo oraz w orkiestrze. Podczas XXIII oraz XXIV Dni Bachowskich miała okazję wystąpić jako solistka oraz kameralistka. W 2019 rokuwystąpiła z klawesynistką Klaudią Rogałą na Wanda Landowska Festival w Ruvodi Puglia (Włochy) po zdobyciu grand prix w kategorii duety klawesynowe na konkursie odbywającym się w ramach festiwalu. Od 2018 roku współpracuje z zespołem Collegium Copernicus, z którym zagrała na ANNUMFestival. Współtworzyła w orkiestrze operę Jean-PhilippeRameau „HippolyteetAricie” podczas festiwalu OPERARARA 2019. Od 2015 roku czterokrotnie uczestniczyła w Varmia Musica Academia, gdzie udoskonalała swoją grę solową oraz w orkiestrze u Zbigniewa Pilcha, Piotra Chrupka oraz Radosława Kamieniarza, a podczas 15.Edycji festiwalu zagrała na koncercie w kwartecie u boku Ludmiły Piestrak, PiotraChrupka oraz Jarosława Thiela jeden z kwartetów Moniuszki. Podczas 56. MiędzynarodowegoFestiwalu Wratislavia Cantans im. AndrzejaMarkowskiego wystąpiła w zespole festiwalowym. Od 2019 roku występuje na koncertach organizowanych przez Fundację Akademii Muzyki Dawnej. Współpracuje z Elżbietą Stefańską zarówno jako solistka jak i kameralistka. Wspólnie wystąpilina m.in. Festiwalu w Starym Krakowie. Miała okazję współpracy również z Capellą Cracoviensis, z którągrała koncerty w ramach Bach Festival Świdnica, OperaRARA, 6 tygodni oraz innych.

Comments are closed.

Data Koncertu

Niedziela 09.10.2022, godz.15:00

Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, ul. Czerwińskiego 3

PROGRAM KONCERTU

Antonio Vivaldi (1678-1741) – Cztery pory roku

Koncert nr I Wiosna E-dur, RV 269

Koncert nr II Lato g-moll, RV 315

Koncert nr III Jesień F-dur, RV 293

Koncert nr IV Zima f-moll, RV 297