FESTIWAL 2024: ✦ SCHOLA CANTORUM MINORUM CHOSOVIENSIS ✦ CANTORES MINORES WRATISLAVIENSES ✦ TOMAŠ THON ✦ JACEK SZYMAŃSKI I KWINTET SMYCZKOWY FILHARMONII OPOLSKIEJ
Mimesis / Cantio Polonica
Kameralny Zespół Wokalny „Mimesis” powstał w 2002 roku z inicjatywy pierwszych w Polsce absolwentów specjalności Muzyka Kościelna warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (obecnie UMFC). Od początku istnienia zespołu jego kierownikiem jest Karolina Mika – dyrygentka i organistka, absolwentka w/w Uczelni oraz Hochschule für Kirchenmusik w Heidelbergu (Niemcy), obecnie zaś adiunkt Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku.
Zespół „Mimesis” specjalizuje się w wykonawstwie muzyki sakralnej dawnych mistrzów, zaś główną ideą przyświecającą jego pracom jest przywracanie skarbca muzyki sakralnej współczesnej liturgii. W ramach swej działalności koncertowej zespół ma zaszczyt występować w warszawskim Pałacu Arcybiskupim, Świątyni Opatrzności Bożej, Bazylice Świętego Krzyża podczas mszy radiowych, w Sanktuarium Miłosierdzia Bożego w Łagiewnikach podczas mszy transmitowanych, jak również innych znamienitych świątyniach w Polsce. Zespół „Mimesis” zapraszany jest także do udziału w uznanych festiwalach muzycznych, wśród których wymienić należy Conversatorium Organowe w Legnicy, cykl koncertów Wielka Muzyka na Politechnice Warszawskiej, Międzynarodowy Festiwal Jeunesses Musicales, Weinheimer Orgelsommer.
Zespół „Mimesis” do swego repertuaru na stałe włącza polifonię wokalną takich twórców, jak: G.P. da Palestrina, O. di Lasso, J. des Prés, J. Dowland, W. Byrd, T. L. de Victoria, G. Allegri, A. Lotti, Wacław z Szamotuł, M.Gomółka, M. Leopolita, B. Pękiel.
Dzięki współpracy z uznanymi instrumentalistami związanymi ze środowiskiem UMFC oraz Warszawskiej Opery Kameralnej, repertuar zespołu „Mimesis” wzbogacają czołowe pozycje wokalno-instrumentalne takich twórców, jak D. Buxtehude, S. Scheidt, H. Schütz, C. Monteverdi, J. S. Bach, G. F. Händel, G. B. Pergolesi, G. G. Gorczycki, W. A. Mozart, F. Mendelssohn-Bartholdy.
Repertuar zespołu poszerzany jest także o twórczość kompozytorów współczesnych – Stanisława Moryto, Mariana Sawy, Pawła Łukaszewskiego. Do interesujących projektów z udziałem zespołu „Mimesis” zaliczyć należy również udział w nagraniu partii wokalnych muzyki filmowej Adama Rosiaka do filmu T. Bagińskiego „Katedra”, który w 2003 roku otrzymał nominację do Nagrody Oskara w kategorii filmów animowanych.
Soprany:
Katarzyna Bienas
Natalia Zanni – Lewandowska
Alty:
Emilia Dudkiewicz
Piotr Gryniewicki
Tenory:
Adam Wiśniewski
Jakub Kalinowski
Basy:
Tomasz Tokarski
Krzysztof Łazutka
Karolina Mika – kierownik artystyczny, dyrygent
Zespół Fletów Prostych CANTIO POLONICA powstał w 1986 roku. Zespół wykonuje muzykę dawną, świecką i religijną od renesansu do późnego baroku, jak również muzykę współczesnych kompozytorów inspirowaną muzyką dawną. Na instrumentarium zespołu składa się kwintet fletów prostych i cornamus; są to repliki renesansowych instrumentów.
Członkowie zespołu występują w pięknych stylizowanych strojach renesansowych i barokowych. Zespół dużo koncertuje w Białymstoku, regionie i innych miastach Polski, m.in.: Zamek Książąt Pomorskich w Szczecinie, Zamek w Malborku, Muzeum Archeologiczne w Warszawie, Ratusz w Tarnowie, Zamek w Pułtusku; występował również za granicą: Rosja, Litwa, Łotwa, Niemcy, Czechy. Nagrał koncerty w Telewizji Białystok (TVP 3).
Członkowie zespołu uczestniczyli w Ogólnopolskich Warsztatach Muzyki Dawnej w Bierzwniku, Kaliszu oraz w Festiwalu Tańców Dworskich „Cracovia Danza” w Krakowie.
Zespół jest laureatem I miejsca Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Dawnej w Żywcu (2000). Wielokrotnie uczestniczył w Ogólnopolskim Festiwalu Zespołów Muzyki Dawnej „Schola Cantorum” w Kaliszu, gdzie otrzymał Brązową Harfę Eola (2004, 2007, 2012,2014,2017), Srebrną Harfę Eola (2001,2016), Złotą Harfę Eola i Nagrodę Wielkopolskiego Kuratora Oświaty (2005). Na IV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Średniowiecznej w Malborku otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006).
W 2005 r. zespół nagrał płytę pt. „Muzyka i tańce dworów europejskich XVI i XVII w.”
Instruktor prowadzący zespół – Bożena Kraśko.
Data Koncertu
Sobota 16.09.2017, godz.16:00
KOŚCIÓŁ PW. ŚW. ZYGMUNTA I ŚW. JADWIGI ŚLĄSKIEJ
ul. Złotnicza 12
PROGRAM KONCERTU
Kameralny Zespół Wokalny „Mimesis”
kierownik artystyczny – Karolina Mika
oraz
Zespół Fletów Prostych „Cantio Polonica”
kierownik artystyczny – Bożena Kraśko
Karolina Mika – koncepcja artystyczna programu, dyrygent
Cz. I
Martin Luther (1483 – 1546) – w słowie i dźwięku
Ein feste Burg ist unser Gott (ok. 1529)
[m. Martin Luther; t. M. Luther wg psalmu 46 Deus noster refugium]
- Johannes Eccard (1553 – 1611) – Ein feste Burg ist unser Gott (1597)
Wir glauben all an einen Gott
[t. Martin Luther (1524); m. wg łacińskiego śpiewu liturgicznego]
- Credo: Praefatio de Sanctissima Trinitate –
wg manuskryptu Mikołaja z Koźla (WRu I Q 466, fol. 27 r) - Balthasar Resinarius (c. 1486 – 1544) – Wir glauben all an einen Gott
- Johann Walter – Wir glauben all an einen Gott: Wir glauben auch an Jesus Christ
- Michael Praetorius (1571 – 1621) – Wir glauben all an einen Gott:
Wir glauben an den Heilgen Geist [(Musae Sioniae V, nr. 29)
Nun komm der Heiden Heiland
[t. i m. Martin Luther (1524) wg hymnu św. Ambrożego oraz gregoriańkiego źródła melodycznego]
- Hymnus: Veni Redemptor gentium(św. Ambroży)
- Lukas Osiander (1534-1604) – Nun komm der Heiden Heiland : v.1,2
- Balthasar Resinarius (ok. 1486 – 1544) – Nun komm der Heiden Heiland : v. 3
- Michael Praetorius – Nun komm der Heiden Heiland (Musae Sionae V, nr 51): v. 4, 5
In dulci jubilo
[t. Peter von Dresden (1440); m. Johann Walter (1496-1570)]
- Michael Praetorius – In dulci jubilo (Musae Sionae IX, nr: 12): v. 1
- Michael Praetorius – In dulci jubilo(1607) : v. 2, 4
- Michael Praetorius – In dulci jubilo (Musae Sionae V, nr: 82): v. 3
- Michael Praetorius – Ballet (Terpsichore, Musarum Aoniarum 1612)
Komm, Gott Schöpfer, Heiliger Geist
[t. i m. Martin Luther (1524) wg hymnu Veni Creator Spiritus]
- Hymnus de Spiritu Sancto – Veni Creator Spiritus
- Johann Crüger – Komm, Gott Schöpfer, Heiliger Geist (1657/58): v.1, 7
- Johannes Eccard – Komm, Gott Schöpfer, Heiliger Geist: v. 2, 6
- Caspar Othmayr (1515 – 1553)– Mein himmlischer Vater – In manus tuas (Ps. 31, 6)
– Verba Lutheri ultima (1546)
Cz. II
Muzyka XVI-wiecznej Anglii
- Orlando Gibbons (1583 – 1625) – Fantasia
- Orlando Gibbons –Hosanna to the Son of David (Mt. 21, 9)
- Thomas Tallis (ok. 1505 – 1585)– If Ye Love Me (J. 14, 15 – 17)
- William Byrd (1543 – 1623) – Sing Joyfully (Psalm 81, 1 – 4)
- William Byrd – La volta
Cz. III
Melodiæ ná psalterz polski
– ze skarbca polskiej twórczości ponadwyznaniowej
Mikołaj Gomółka (ok. 1535 – 1591) – Melodiæ ná psalterz polski
skomponowane do poetyckiego tłumaczenia psalmów biblijnych, wykonanego przez
Jana Kochanowskiego (1530 – 1584):
- Psalm XXIX Nieście chwałę, mocarze, Panu mocniejszemu
- Psalm XLV (wersja 2) Serce mi każe śpiewać Panu swemu
- Psalm XI Panu ja ufam, a wy mówicie: Miedzy góry
- Psalm XXV Do Ciebie, Panie, wzdycha serce moje
- Psalm XXX Będę Cię wielbił, mój Panie
- Psalm CIII Błogosław, duszo moja, Panu swojemu
- Psalm XLVII Kleszczmy rękoma