FESTIWAL 2024:   Schola Gregoriana Silesiensis   ✦ Liarman Trio   ✦ Waldemar Krawiec   ✦ Anna Lubańska   ✦ Camerata Vistula   ✦ Anna Wróbel  

Mimesis

Mimesis

 

 

Verba Mariae – to projekt muzyczny dedykowany tegorocznej edycji Festiwalu Mikołaja z Koźla. Zgromadzone w programie skarby muzyki sakralnej XVI wieku ukazują najbardziej zadziwiającą postać kobiecą Ewangelii w świetle słów, które wypowiedziała. Ich ujęcie w muzyce mistrzów szkoły franko-flamandzkiej oraz szkoły rzymskiej – choć skomponowane ponad 500 lat temu – wciąż ukazuje niezwykle żywy obraz Matki Boga przemawiającej do współczesnego człowieka.

Karolina Mika

 

MIMESIS

Małgorzata Piotrowska | Justyna Adamska | Paulina Oseńko
Piotr Karbownik | Paweł Kasprzyk | Piotr Zawistowski – dyr. Karolina Mika

 

Małgorzata Piotrowska – wszechstronna sopranistka młodego pokolenia. W 2019 r. ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne w Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie śpiewu solowego prof. dra hab. Cezarego Szyfmana. Stale doskonali swój warsztat techniczny i interpretacyjny podczas kursów mistrzowskich u takich artystów jak Olga Pasiecznik, Anna Radziejewska, Antonina Kowtunow, Bogdan Makal, Jarosław Bręk, Julia Karlova. Ukończyła także dyrygenturę w klasie prof. dr hab. Bożenny Sawickiej. Jako koncertująca solistka wystąpiła w realizacjach licznych oper oraz spektakli. Występowała z Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonią Kaliską oraz podczas licznych festiwali muzycznych. Aktualnie prowadzi Chór Bazyliki Kaliskiej, Chóry I i II st. w Państwowej Szkole Muzycznej w Kaliszu oraz Chór „Kościuszko” w II Liceum Ogólnokształcącym w Kaliszu.

Justyna Adamska – sopran, absolwentka wydziału wokalnego PSM II st. im. J. Elsnera w Warszawie, uczestniczka licznych kursów dawnej muzyki wokalnej, wokalistyki ansamblowej oraz śpiewu gregoriańskiego. Posiadająca wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu kameralnych składów wokalnych. Od 2010 roku jest kierownikiem specjalizującego się w wykonawstwie muzyki dawnej Zespołu Wokalnego Canti, który w swoim dorobku ma liczne nagrody konkursów muzyki chóralnej. Od 2018 roku jest członkinią Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti – specjalizującego się w semiologicznej interpretacji śpiewu gregoriańskiego, chodzi także w skład Chóru Kameralnego Polskiej Opery Królewskiej. Należy do polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Śpiewu Gregoriańskiego.

Paulina Oseńko – absolwentka Muzykologii i Filologii słowiańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, oraz Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie śpiewu prof. Cezarego Szyfmana. W 2013 roku artystka zdobyła I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Studencka Umelecka Cinnnost’ w Rużomberoku. Prowadzi szeroką działalność koncertową biorąc udział w licznych festiwalach, m.in. Festiwalu Muzyki Sakralnej w Kalwarii Zebrzydowskiej, Kraków Bach Festiwal, Annum Festiwal, Gliwickim Festiwalu Bachowskim, Europejskim Festiwalu Muzycznym „Gloria”, Karkonoskim Festiwalu Operowym. Jest nauczycielem w szkole muzycznej I stopnia, kieruje zespołami wokalnymi i prowadzi warsztaty muzyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych.

Piotr Karbownik – wokalista, organista, muzyk kościelny. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie – specjalności Muzyka Kościelna oraz Monodia liturgiczna. Związany z macierzystą Uczelnią jako pedagog. Studiował w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu ramach studiów II stopnia w zakresie specjalności: prowadzenie zespołów muzycznych i instrumentalnych oraz muzyka kościelna. Jest członkiem zespołu Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński specjalizującym się w semiologicznej interpretacji śpiewu gregoriańskiego. Koncertuje w Polsce i za granicą jako organista, kameralista, akompaniator i dyrygent. Brał udział w licznych kursach mistrzowskich (Marek Pilch; Martin Schmeding, Andrzej Szadejko, Mikołaj Kuńczyk, Wolfgang Seifen, Karol Mossakowski, Naji Hakim, Jeremy Joseph, Nino Albarosa).

Paweł Kasprzyk – absolwent Archidiecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej w Poznaniu. W 2019 roku ukończył studia magisterskie z Muzyki Kościelnej (specjalność: Monodia Liturgiczna) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest także absolwentem Studiów Podyplomowych z Monodii Liturgicznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie (2018), a aktualnie słuchaczem Podyplomowych Studiów Chórmistrzostwa i Emisji Głosu na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. W latach 2014-2018 członek zarządu polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Studiów Śpiewu Gregoriańskiego; członek Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych. Od 2017 roku członek Virum Schola Gregoriana Cardinalis Stephani Wyszyński. Dyrygent Scholi Gregoriańskiej In omnem terram działającej od 2022 roku przy parafii pw. św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku. Od 2018 roku wykładowca Studium Śpiewu Gregoriańskiego w Niepokalanowie.

Piotr Zawistowski – dyrygent, śpiewak kameralista, absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie Filia w Białymstoku (1999). Jego szczególne zainteresowania koncentrują się na śpiewie ansamblowym, którego tajniki zgłębiał na kursach mistrzowskich, m.in. prowadzonych przez zespół The King’s Singers. Był członkiem warszawskiego kwintetu wokalnego Cantus (1996–1999) chórmistrzem chóru Sine Nomine (2000–2008) oraz liderem zespołu Subtilior Ensemble (2003–2016). Współpracował także jako chórmistrz z Chórem Filharmonii Łódzkiej (2010–2011). Jako śpiewak kameralista koncertuje z wieloma zespołami polskimi  (Concerto Polacco, Capella Cracoviensis, Diletto, Ars Nova, Harmonia Sacra, Scepus Baroque) oraz zagranicznymi (Le Poéme Harmonique, Les Musiciens du Louvre, Collegium Vocale 1704). Ma w swoim dorobku nagrania radiowe oraz ponad 20 albumów płytowych. Dwukrotnie został współlaureatem nagrody „Fryderyk”. Od roku 2011 prowadzi działalność pedagogiczną na stanowisku adiunkta w Filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku.

Karolina Mika – dyrygentka, wokalistka, organistka, doktor sztuk muzycznych. Jest absolwentką specjalności muzyka kościelna Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. W 2006 roku ukończyła podyplomowe studia w Hochschule für Kirchenmusik w Heidelbergu (Niemcy) w klasie organów Martina Sandera. Obecnie jest dyplomantką Podyplomowych Studiów z Monodii Liturgicznej w Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie.
W 2002 roku powołała Kameralny Zespół Wokalny „Mimesis” propagujący przywracanie liturgii repertuaru należącego do skarbca muzyki sakralnej. Jako dyrygentka i organistka zrealizowała z tym zespołem premierowe nagrania w ramach płyty: „Stanisław Moryto Msza dziecięca, Litania, Ave Maria” (Chopin University Press, 2021). W latach 2004–2006 pełniła funkcję dyrygenta chóru Ev. Kirchengemeine w Weinheim-Hemsbach (Niemcy). Od 2019 roku jest członkinią Mulierum Schola Gregoriana Clamaverunt Iusti – żeńskiej scholi specjalizującej się w wykonawstwie śpiewu gregoriańskiego w optyce semiologii gregoriańskiej.
Jako pedagog związana jest z macierzystą uczelnią od 2007 roku, gdzie inicjuje liczne projekty muzyczno-liturgiczne oraz naukowe, jest wykładowczynią Diecezjalnego Studium Muzyki Kościelnej w Siedlcach. Koncertuje w kraju i za granicą, brała udział m.in. w Sommerfestival in der Heiliggeistkirche Heidelberg, Internationale Händel Akademie Karlsruhe, Organ Music Days Visegrád, Weinheimer Orgelsommer, Ringelheimer Orgelakademie, Orgelmusik an St. Jacobi Göttingen, San Giacomo Festival w Bolonii, Międzynarodowym Festiwalu Jeunesses Musicales, Festiwalu Mikołaja z Koźla, Międzynarodowym Festiwalu Laboratorium Muzyki Współczesnej.

 

Comments are closed.

Data Koncertu

Sobota 08.10.2022, godz.19:00

KOŚCIÓŁ PW. ŚW. ZYGMUNTA I ŚW. JADWIGI ŚLĄSKIEJ
ul. Złotnicza 12

PROGRAM KONCERTU

Josquin des Prés (ok. 1450-1521) – O Virgo virginum
Philippe de Monte (1521-1603) – Ne timeas, Maria

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594) – Magnificat quatri toni a 4 voces pares

Orlando di Lasso (1532-1594) – Fili, quid fecisti nobis

Orlando di Lasso (1532-1594) – Nuptiae factae sunt

Josquin des Prés (ok. 1440-1521) – Ave Maria gratia plena (virgo serena)

dyr. Karolina Mika

słowo o muzyce – Emilia Dudkiewicz